نظافت نیمی از ایمان است.
نظافت نیمی از ایمان است.
در روزگاری که بشریت در لجنزار جهل دست و پا میزد و از تمدن و علم و دانش و بهداشت خبری نبود، رهبران اسلام، تعالیمی را به مردم ارائه دادند که از پیشگاه ذات پروردگار سرچشمه گرفته بود. آن مردان الهی شعار النّظافةُ مِن الایمان را به گوش جهانیان رساندند و اِنّ اللّهَ یُحِبُّ التّوابینَ وَ یُحِبُّ المُتَطَهّرین را اولین قدم پاکی جسم و جان معرفی فرمودند بدون شک یکی از کسانی که پیامهای بهداشتی و پاکیزگی را به مردم ابلاغ کردند،اسوه فضیلت و تقوا،حضرت علی علیهالسلام بود. آن حضرت همواره مردم را به نظاقت تشویق میکرد و میفرمود: حمام خانه خوبی است که گرمی آن، انسان را به یاد آتش غضب خداوند میاندازد و چرک بدن را هم از بین میبرد. در سخنی دیگری آن گرامیفرمود: الطُّهرُ نصفُ الایمان؛ یعنی پاکیزگی نیمی از ایمان است.
پاکیزگی مسلمانان در قرون وسطی
در طول تاریخ مسلمانان از پاکیزهترین ملل عالم به شمار میآمدند. در کتاب زندگی مسلمانان در قرون وسطی که از فرانسه به فارسی ترجمه شده، مولف وضع کشورهای اسلامیرا در قرون دهم تا سیزدهم میلادی، به تفصیل بیان کرده، مینویسد: «پس از ظهور اسلام، استفاده از حمامهای عمومی رواج یافت و دیری نپایید که عده از مسلمانان به ساختن حمامهای بزرگ همت گماشتند. در شهرها، هر کوچه یک یا دو حمام داشت و در قصبات و دهکدهها معمولاً حمامها درجوار مسجدها قرار داشت. در قرن دوازدهم بغداد در حدود پنج هزار و قاهره 1170 حمام داشت».
توصیه اسلام به نظافت لباس
اسلام درباره پاکیزه نگه داشتن لباس تأکید بسیار کرده و مردم را به نظافت ظاهر دعوت کرده است. پیامبر گرامیاسلام صلیاللهعلیهوآله میفرماید: هر کس لباسی برای خودتهیه کرد، باید همیشه آن را پاکیزه نگه دارد. لباسهای رنگین، به خصوص رنگهای تیره، چرک و آلودگی را نمایان نمیسازد و در نتیجه ممکن است مدتها انسان لباس کثیف پوشیده باشد و خود بیاطلاع باشد. از این رو رسول گرامیاسلام صلیاللهعلیهوآله میفرماید: در میان لباسهای شما هیچ کدام بهتر از لباسهای سفید نیست. برای پوشیدن، لباس سفید انتخاب کنید.
اسلام و پاکی تن و روان
دین مقدس اسلام به باب نظافت و بهداشت توجه بسیار کرده و مردم را به پاکیزگی تن و پاکی روان، به موازات یکدیگر دعوت کرده است. قرآن کریم میفرماید: اِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوابِیْنَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ؛ یعنی خداوند کسانی را که پشیمان میشوند و روان خود را شتسشو میدهند و نیز کسانی را که جسم خود را از آلودگی حفظ میکنند دوست میدارد. اگر در تعالیم اسلام دقت کنیم، میبینیم که آلودگیها به دو قسم تقسیم شدهاند و شستشوی آنها هم به دو صورت انجام میگیرد. یکی آلودگیهای ظاهری است که با آب، آتش، آفتاب، استحاله و مانند آن پاک میشود. دوم آلودگیهای معنوی که بهگونه دیگری باید به پاک کردن آنها همت گماشت؛ مثلاً کسی که به مسلمانی تهمت و افترا بسته و حیثیت و آبروی او را به خطر افکنده است باید رضایتش را فراهم کند. کسی که به مال دیگری تجاوز کرده و حق او را برده، یا کسی که از راه قمار اموال دیگران را تصاحب کرده باید اموال را به صاحبانش رد کند. کسی که دیگری را فریب داده و به گمراهی کشانیده باید او را از گمراهی، به راه راست برگرداند و سپس از کارهای ناپسند خود به درگاه ایزد متعال توبه کند؛ یعنی تصمیم بگیرد که دیگر گرد زشتیها و پلیدیها نگردد و کارهای گذشته را تکرار نکند. قرآن کریم در آیه اِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوابِیْنَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهَّرِینَ به همین دو موضوع اشاره فرموده است. از این آیه دریافت میشود کسانی که در پاکی روان و پاکیزگی جسم خود میکوشند و وظایف خویش را انجام میدهند، آنها دوستان خدایند و خداوند هم آنان را دوست دارد.