بررسی میانگین زمانی تاخیر آمبولانس 115 بر بالین بیمار و عوامل موثر بر آن در شهرکرج درشش ماه اول سال
بنام خداوند بخشنده مهربان
جمهوري اسلامي ايران
وزارت بهداشت , درمان و آموزش پزشكي
دانشگاه علوم پزشكي وخدمات بهداشتي درماني تهران
معاونت پژوهشي – مديريت امورپژوهش
فرم پيش نويس طرح پژوهشي
(PROPOSAL)
عنوان طرح:
بررسی میانگین زمانی تاخیر آمبولانس 115 بر بالین بیمار و عوامل موثر بر آن در شهرکرج درشش ماه اول سال 1391
نام و نام خانوادگي طرح دهندگان1 : دکترمحمودترکمانی
دانشكده/ مركز تحقيقاتي :
گروه MPH، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی تهران
قسمت اول- توضيح نكات لازم و ضروري
توجه : پاسخ بسياري از پرسشهاي شما درباره مندرجات اين فرم در مطالب زير ارائه شده است، بنابراين خواهشمند است قبل از تكميل اين فرم مطالب زير رابه دقت مطالعه فرموده ودر نظر داشته باشيد.
مطابق با آيين نامه اجرايي طرحهاي تحقيقاتي روند رسيدگي به طرحهاي پيشنهادي در دانشكدهها و مراكز تحقيقاتي مصوب دانشگاه و شوراي گسترش دانشگاه هاي علوم پزشكي مشابه يكديگر بوده و در مورد مراكزي كه وابسته به دانشكده ها ميباشند از طريق دانشكده مربوطه عمل ميشود
1- خلاصه روند بررسي طرحهاي تحقيقاتي بدين ترتيب است ، براين اساس اين فرم بايد پس از تكميل جهت بررسي و طي مراحل تصويب به معاونت پژوهشي دانشكده مورد نظر طرح دهنده تحويل شود.
أ-تكميل و ارائه پيش نويس طرح به معاونت پژوهشي دانشكده و ثبت آن
ب-ارائه طرح پيشنهادي به شوراي پژوهشي گروه مربوطه جهت بررسي و و انجام تغييرات احتمالي در گروه مربوطه
ج-تصويب موضوع در شوراي پژوهشي گروه
د-ارائه طرح مصوب به شوراي پژوهشي دانشكده جهت ادامه روند بررسي
ه-تصويب موضوع در شوراي پژوهشي دانشگده
و-ارائه طرح مصوب دانشكده به حوزه معاونت پژوهشي دانشگاه
ز-ثبت در فهرست نوبت شورا و ارجاع به كارشناسان جهت بررسي هاي كلي
ح-تكميل اطلاعات و قرارگرفتن طرح در دستور كار شوراي پژوهشي دانشگاه
ط-تصويب موضوع در شوراي پژوهشي دانشگاه
ي-اعلام به مجري و مقدمات قرارداد …
3- در مواردي كه اجراي طرح پيشنهادي مستلزم همكاري بخشها يا سازمانهاي ديگر باشد, طرح دهنده بايد قبلا" نظرموافق سازمانهاي مربوطه را كسب نموده و موافقت نامه كتبي ايشان را ضميمه اين پيش نويس نمايند.
4- كليه طرحهايي كه به تصويب شوراي پژوهشي دانشگاه ميرسد بر اساس قراردادي كه بين معاونت پژوهشي دانشگاه و مجري طرح منعقد ميشود قابل اجرا خواهد بود. بنابراين معاونت پژوهشي دانشگاه هيچگونه مسئوليتي در برابر فعاليتهاي قبل ازتصويب طرح وآنچه كه خارج ازمحدوده قرارداد منعقده انجام پذيرد نخواهد داشت.
5- طرح دهندگان ملزم به رعايت كليه ضوابط و قوانين مندرج در آئين نامه طرحهاي تحقيقاتي دانشگاه علوم پزشكي تهران ميباشند. لذا پيشنهاد ميگردد تا مجريان و طرح دهندگان محترم جهت آگاهي ازمفاد آيين نامه مذكور به معاونين پژوهشي دانشكده ها يا مراكز تحقيقاتي مراجعه نمايند.
6- چنانچه انجام طرح پژوهشي در مرحلهاي از پيشرفت آن اعم از اينكه به نتيجه نهايي رسيده يا نرسيده باشد، منجر به كشف يا اختراع و يا تحصيل حقوقي شود، مجري طرف قرارداد موظف است مراتب را كتبا" به معاونت پژوهشي دانشكده ذيربط ويا معاونت پژوهشي دانشگاه اطلاع دهد. در اين رابطه حقوقي كه در اثر اجراي طرح تحقيقاتي ايجاد گرديده است با توجه به متن قرارداد منعقده و يا متمم آن مشخص ميگردد.
7- در صورت تمايل مجري به انتشار يا ارائه نتايج حاصله در داخل يا خارج از كشور ( بجز نشريات دانشگاه ), لازمست قبلا" نظر موافق معاونت پژوهشي دانشگاه را در اين زمينه جلب نمايد. بديهي است كه ذكر حمايت مالي و همكاري دانشگاه در اجراي طرح براي انتشارات مذكور الزامي خواهد بود.
8- كليه تجهيزات و لوازم مصرفي و غيرمصرفي باقيمانده از اجراي طرح كه از محل اعتبار آن تهيه شده است، پس از اتمام اجراي طرح متعلق به دانشگاه بوده وهرگونه تصرفي در آنها منوط به كسب مجوزهاي قانوني است.
9- در صورتيكه قراردادي در مورد تجهيزات و لوازم و موادي كه از محل اعتبار پژوهشي تهيه شده است بين پژوهشگر و سازمانهاي ديگر و دانشگاه منعقد شده باشد مطابق اين قرارداد عمل خواهد شد.
10- در صورتيكه هريك از بندهاي 2و3و4 و 12و … رعايت نشود بررسي طرح ممكن نبوده و مسئوليتي از اين بابت متوجه شوراهاي پژوهشي گروه دانشكده و دانشگاه نمي باشد.
راهنماي تكميل اين فرم
11- اين فرم بايد به زبان فارسي (ودرصورت لزوم انگليسي) تايپ شده و فاقد هرگونه ابهامي، تكميل گردد. بنابر اين معاونت پژوهشي دانشكده و يا دانشگاه ميتواند از پذيرفتن فرمهايي كه به نحو نامطلوب تكميل شده است، خودداري نمايند.
12- كليه قسمتهاي فرم بايد به نحو مناسب تكميل شده و طرح دهنده بايد به كليه نكات وتذكرات متن فرم توجه كامل داشته باشند تاهيچ موردي بي جواب و بدون علامت و توضيح نباشد.
13- در پاره اي از موارد كه فضاي كافي براي توضيحات مد نظر طرح دهنده وجود ندارد، وي ميتواند توضيحات اضافه را در برگه أي بصورت ضميمه و با اشاره به بند و قسمت مورد نظر به فرم اضافه نمايند. چنانچه طرح دهنده از شكل رايانه اي اين فرم استفاده مينمايد هيچ محدوديتي در فضاهاي پيش بيني شده وجود ندارد.
14- براي ارائه فرم رايانه اي طرح ، اين فرم بايد در قالب نرم افزار Word 95(arabic edition) و يا ويرايش هاي بالاتر از آن باشد.
15- هنگام ارائه اين فرم تكميل صفحه خلاصه مشخـصات طرح الزامي است.
16- هنگام ارائه اين فرم جدول همكاران اصلي طرح (بند 12) بايد تكميل شده و به امضا و تاييد فرد مورد اشاره رسيده باشد.
17- لازم است طرح دهنده براي تكميل قسمت روش اجراي طرح به جدول نوع تحقيق ( بند23) توجه كامل داشته و كليه موارد اشاره شده در بند مربوطه را توضيح دهد.
18- لازم است طرح دهنده توضيح كاملي در رابطه با ابزار جمع آوري اطلاعات (پرسشنامه و يا …) ارائه نموده و نمونه اي از آن را ضميمه نمايد.
19- در صورتيكه ملا حظات اخلاقي براي اجراي طرح وجود دارد لازم است طرح دهنده توضيح كاملي در باره اين نكات ارائه نموده و نمونه اي از رضايت نامه مورد استفاده براي طرح را ضميمه نمايد.
20- در صورتيكه محدوديتهايي براي اجراي طرح تصور ميشود لازم است طرح دهنده به اين محدوديتها اشاره نموده و توضيح كاملي براي مقابله با اين محدوديتها ارائه نمايد.
21- زمان شروع طرح، بعد از تصويب آن بوسيله شوراي پژوهشي دانشگاه و با هماهنگي مدير اجرايي طرح و حوزه مديريت امور پژوهشي، از هنگام تامين اعتبار در نظر گرفته ميشود
22- دريافت گزارشهاي علمي و اجرايي طرح با توجه به جدول گانت طرح مصوب صورت ميپذيرد. براين اساس لازم است طرح دهنده در جدول مذكور زمان ارائه گزارشهاي پيشرفت طرح و محتواي پيش بيني شده گزارش خود را مشخص نمايد.
23- هزينه هاي كارمندي (پرسنلي) با توجه به حجم فعاليت (در نظر گرفتن ساعات كار براي افراد شاغل در طرح) و جدول زمان بندي اجراي طرح و پيوست شماره يك (كه فعلا مد نظر دانشگاه قرار دارد) تكميل ميشود.
24- طرح دهنده بايد توجه داشته باشد كه حد اكثر ساعات كار براي افراد شاغل در طرح مطابق قوانين اداري واستخدامي 64 ساعت در هر ماه است. رقم حق الزحمه ساعتي افراد با توجه به موقعيت استخدامي و رتبه علمي، در پيوست شماره يك آمده است. بنابر اين طرح دهنده ميتواند با تغيير در ساعات كار رقم كلي حق الزحمه افراد همكار را تغيير دهد
25- هرگونه نقص يا اشتباهي درمحاسبه هزينه هاي پيش نويس كه در تصميمات متخذه دخالت داشته باشد به عهده تكميل كننده فرم است و دانشگاه تعهدي در خصوص تامين كسري موارد اشتباه شده ندارد.
26- در موارديكه مجري محترم در تكميل اين فرم نيازمند راهنمايي باشد ، اين حوزه با هماهنگي قبلي به نشاني انتهاي اين صفحه در خصوص راهنماييهاي مورد نظرآمادگي كامل دارد.
توضيح مفاهيم
شماره |
كلمه |
مفهوم |
1 |
طرح دهندگان |
فرد يا افرادي هستند كه پيشنويس طرح را تهيه نموده و معمولا اجراي تحقيق نيز بوسيله ايشان انجام ميپذيرد. بر اين اساس و با توجه به آيين نامه طرحهاي تحقيقاتي در اين نوشتار عبارات مجريان يا مجريان اصلي و طرح دهندگان معادل يكديگرهستند. |
2 |
مدير اجرايي طرح |
فردي است كه ازبين مجريان طرح انتخاب شده ومسوليت اجراي طرح از نظر مالي ، حقوقي واداري بعهده ايشان است. بين مدير اجراي طرح وسايرمجريان امتيازخاصي وجود ندارد و مديراجراي طرح صرفا مسئول اجرايي وطرف مذاكره و عامل اجراي طرح شناخته ميشود.. يك طرح تحقيقاتي نميتواند بيش از يك مديراجرايي داشته باشد. |
3 |
همكاران اصلي طرح |
همكاراني هستند كه حضور شخص يا همكاري تخصص ايشان در انجام طرح ضروريست |
4 |
طرح كاربردي |
طرحي است كه داراي نتايج بالفعل بوده و نتايج حاصل از انجام آن بلا فاصله پس از اتمام طرح قابل استفاده باشد |
5 |
طرح بنيادي |
طرحي است كه داراي نتايج بالقوه بوده و نتايج حاصل از انجام آن بلا فاصله پس از اتمام طرح قابل استفاده نباشد |
6 |
طرح جامعه نگر |
طرحي است كه بر اساس نياز بهداشتي درماني جامعه ، در تلاش براي رفع مشكل ويا يافتن پاسخ سوال مشخصي باشد |
7 |
HSR |
Health System Research تحقييقاتي را شامل ميشود كه در قالب طرحهاي جامعه نگر ارائه ميشوند |
8 |
هدف اصلي طرح |
general objective هدفي است كه طرح در انتها بدنبال دستيابي به آن است. اين هدف بايد با انجام طرح قابل حصول باشد |
9 |
اهداف فرعي طرح |
Specific objectives اهدفي هستند كه قبل يا همگام با هدف اصلي طرح حاصل خواهند شد. |
10 |
اهدف كاربردي طرح |
Applied objectives اهدافي هستند كه بصورت عملي پس از انجام طرح بدست آمده و جزو نتايج بالفعل طرح ميباشند. |
11 |
فرضيات |
Hypothesis انتظارات و پيشفرضهايي است كه طرح دهنده بر اساس آن اقدام به تنظيم پيش نويس طرح نموده است. |
12 |
ملاحظات اخلاقي |
Ethical points Or Ethics Considerations كليه اصول و مباني اخلاقي، انساني، مذهبي، و… است كه بايد در حين پژوهش از سوي آزمايشگر بر روي آزمودني اعم از انسان و حيوان و … رعايت شود |
13 |
جدول زمان بندي مراحل اجراي طرح |
Gantt Chart جدولي است كه طي آن محقق ابتدا و انتهاي فعاليتهاي اجرايي و طول زمان مراحل مختلف پژوهش را در آن مشخص ميكند. |
قسمت دوم - خلاصه مشخـصات طرح
عنـوان طرح :
بررسی میانگین زمانی تاخیر آمبولانس 115 بر بالین بیمار و عوامل موثر بر آن در شهر کرج درشش ماه اول سال 1391
مدير اجرايي طرح2 : دکتر کورش هلاکوئی نائینی دانشـكده / مركز تحقيقاتي : گـروه :
محيط پژوهش : مدت اجرا :
خلاصه ضرورت اجرا و اهداف كاربردي طرح :
فوریتهای پزشکی هرساله درکشور منجر به مرگ و معلولیت جسمی و روانی هزاران نفر و صدمات مالی بسیار می شود، بدنبال هرحادثه استرهای روانی و فشارهای مالی زیادی به اطرافیان بیمار و مصدومان وارد می شود که گاه جبران ناپذیر است.(3) اگر به محض وقوع یک حادثه و در2-8 دقیقه اول به بیمار رسیدگی شود تا40درصد می توان بیمار را ازمرگ حتمی نجات داد(2).
پژوهشگران درصددند تا با انجام این پژوهش میانگین زمان رسیدن برای انتقال بیماران و مصدومان توسط پرسنل اورژانس115 شهر کرج را بررسی نموده وامیدوارند نتایج آن باعث بهبود کیفیت ارائه خدمات ، برنامه ریزی دقیق تر برای کاهش زمان و افزایش سرعت خدمات امدادی گردد.
با انجام این مطالعه علل اصلی ومهمترین علت تاخیر درزمان رسیدن آمبولانس بر بالین بیمار مشخص خواهد شد .بنابراین پیشنهادات کاربردی که در اختیار مسولین قرار می گیرد می تواند درکاهش زمان رسیدن آمبولانس نقش به سزایی داشته باشد. که این خود هم در افزایش کیفیت خدمات اورژانس کرج موثر خواهد بود وهم در افزایش رضایتمندی مردم از این ارگان نقش مهمی خواهد داشت.
خلاصه روش اجـراي طرح
در این مطالعه مقطعی با اهداف انجام شده است. جامعه هدف، 1377450 نفر استفاده کنندگان از خدمات اورژانس 115 شهر کرج از اول فروردین لغایت شهریورماه 1391و تعداد 22 پایگاه اورژانس شهری می باشد. ابتدای کار مراجعه به واحد فرماندهی عملیات مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهر کرج و هماهنگی بین بخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای شهرستان کرج و چک نمودن برگهای گزارش ماموریت(PCR) سال 1391 و مقایسه 10 درصد از این برگهای ماموریت بادفتر اپراتور مرکزی بعد از تایید صحت گزارشات می باشد. ابزار گرد آوری اطلاعات در مرحله میدانی کارت مشاهده و بررسی فرم جمع اوری اطلاعات تکمیل شده ماهانه مرکز مدیریت و فوریت های پزشکی کشور می باشد. فرم جمع اوری شامل ماموریتهای انجام شده و حذف شده می باشد
( ماموریتهای حذف شده ، ماموریت هایی می باشند که به دلیل تماسهای غیر واقعی لغو شده اند). ماموریتهای انجام شده شامل ماموریتها ی انجام شده شهری و جاده ای که جمع آوری داده ها از 22 پایگاه اورژانس 115 صورت گرفته است. دادهها شامل تعداد تماس های گرفته شده، تعداد ماموریتهای انجام شده و تعداد ماموریتهای حذف شده می باشد. تعداد ماموریتهای انجام شده بر اساس مکانیسم تروما( تصادف و غیر تصادف) در منطقه شهری کرج تقسیم شد. در این تقسیم بندی بررسی میانگین زمان رسیدن امدادگران بر بالین و نیز بررسی کمترین و بیشترین زمان انجام ماموریت نیز پرداخته شد. داده ها با نرم افزار آماری SPSS16 قالب شاخصهای فراوانی مطلق و نسبی تجزیه و تحلیل گردید.
خلاصه هزينه ها
هزينه پرسنلي |
6000000 ريال |
هزينه مسافرت |
1000000 ريال |
هزينه آزمايشات و خدمات تخصصي |
................................ ريال |
هزينه هاي ديگر |
1200000 ريال |
هزينه مواد و وسايل مصرفي |
500000 ريال |
جمع كل |
8700000 ريال |
هزينه وسايل غير مصرفي |
............................... ريال |
|
............................... ريال |
قسمت سوم- اطلاعات مربوط به عوامل اجرايي طرح
توجه : چنانچه طرح دهنده بيش از يكنفر باشد لازم است هركدام از ايشان بطورجداگانه اين قسمت را تكميل نمايند.
1- نام و نام خانوادگي طرح دهنده : دکتر کورش هلاکویی نائینی
2- رتبه علمي: استاد
3- محل خدمت: گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
1- نشاني محل خدمت: طبقه پنجم شرقی ،گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- تلفن محل خدمت:
3- نشاني پست الكترونيك:
4- نشاني يا تلفن براي دسترسي سريع و پيامهاي فوري:
5- درصورتيكه طرح دهنده داراي سمتهاي اجرايي در داخل يا خارج محيط دانشگاه ميباشند جدول زير را تكميل نمايند
عنوان سمت |
نشاني محل كار |
تاريخ شروع فعاليت در اين سمت |
تلفن محل كار |
|
|
|
|
6- درجات علمي و سوابق تحصيلي طرح دهنده به ترتيب از ليسانس به بعد ذكر گردد
درجه تحصيلي |
رشته تحصيلي وتخصصي |
دانشگاه يا محل تحصيل |
كشور |
سال دريافت |
|
|
|
|
|
7- آيا تا كنون دوره هاي روش تحقيق را گذرانده ايد؟ بلي ü خير-- در صورت پاسخ مثبت، جدول زير را تكميل فرماييد.
سطح دوره ونوع آموزشهاي ارائه شده |
تاريخ |
محل برگزاري دوره |
|
|
|
8- سابقه طرحهاي تحقيقاتي كه طرح دهنده قبلا در آن همكاري داشته ويا هم اكنون درحال اجرادارد ، ذكر شود.
عنوان طرح |
محل اجرا |
مدت اجرا |
وضعيت طرح |
نوع همكاري |
|
|
|
|
|
9- مشخصات همكاران اصلي3 طرح :
رديف |
نام و نام خانوادگي |
شغل |
درجه علمي |
نوع همكاري |
امضاي همكار |
|
|
|
|
|
|
قسمت چهارم – اطلاعات مربوط به طرح پژوهشي
10- عنوان طرح به فارسي :
بررسی میانگین زمانی تاخیر آمبولانس 115 بر بالین بیمار و عوامل موثر بر آن در شهرستان کرج در شش ماه اول سال 1391
11- عنوان طرح به انگليسي :
Survey of factors affecting on ambulance arrival time delay in the karaj ems in1389
12- نوع طرح :
كاربردي4 بنيادي5 بنيادي-كاربردي جامعه نگر6(HSR) 7
13- بيان مسئله و ضرورت اجراي طرح : (درصورت نياز ميتوانيد از صفحات اضافه استفاده نماييد.)
درراستای حفظ سلامت افراد، سازمان های متعددی بنیان گزاری شده اندکه هریک با بعهده گرفتن بخشی ازمسئولیت،این مهم رابه انجام میرسانند وباتوجه به نقشی که گاه ثانیه هاودقایق درنجات جان انسانهابازی میکنند،مرکزمدیریت حوادث وفوریتهای پزشکی کشورشکل گرفته است که نقش مهم وبنیادین درحفظ سلامت افرادایفا میکند.
سرعت دقت وهماهنگی درارائه خدمات طبی اورژنس ارتباط اصولی بین اجزای تیم،مدیریت صحیح وعلمی اقدامات کلی و...ازمواردی است که کلیه ی تیم های پزشکی باید ازآن ها آگاهی داشته باشند.(1). اگر به محض وقوع یک حادثه ودر2-8دقیقه اول به بیماررسیدگی شودتا40درصدمی توان بیمار را ازمرگ حتمی نجات داد.(2)
فوریتهای پزشکی هرساله درکشورمنجربه مرگ ومعلولیت جسمی وروانی هزاران نفروصدمات مالی بسیار میشود،همچنین بدنبال هرحادثه استرهای روانی وفشارهای مالی زیادبه اطرافیان بیمار ومصدومان وارد میکند که گاه جبران ناپذیر است.(3) یافتن بیماران پرمخاطره دراسرع وقت وانجام اقدامات درمانی لازم برای آنان ازاهداف تریاژ درصحنه حادثه میباشد.(4) ارائه فوریتهای پزشکی میتواند درکاهش موارد مرگ ومیر ومعلولیت قبل ازپیشگیری درمصدومین واحیای جان آنها موثر واقع شود.(5)
درکشورما انجام مراقبتهای پیش بیمارستانی وانتقال بیمار به بیمارستان برعهده مرکزاطلاعات فرماندهی عملیات اورژانس115 است وتکنسین های این مرکزموظفند حتی الامکان درمدت 4دقیقه پس از اعلام خبرحادثه با امکانات کافی بربالین بیمار حاضرشوند.(6)
استاندارد ایده ال برای زمان اعزام آمبولانس ورسیدن به صحنه 5دقیقه است.دراین راستا به رغم پژوهشهای انجام شده.درداخل کشور ازجمله پژوهش راکعی باعنوان بررسی میانگین زمان سپری شده دربیماران دچارضربه سر درزمان حادثه تا انتقال بیمار به بیمارستان مباشر کاشانی وپژوهش ظهور پیلورزاده تحت عنوان بررسی سرعت خدمات رسانی دربخش اورژانس بیمارستان کرمان .(7) وپژوهش تحت عنوان هزارمورد ضربه سر به اورژانس خاتم الانبیاء زاهدان توسط رضایی.(8) وپژوهش خارجی انجام یافته ازجمله پژوهشی که توسط تانی گاوا وتاناکا به عنوان سیستمهای خدمات اورژانس پزشکی درژاپن:گذشته وحال وآینده.(9) وبررسی ریسک فاکتورها درحوادث ترافیکی درون شهری بوسیله جاویس وکرن انجام شده .(10)
همچنین پژوهشی که توسط محرابیان وهمکارانش با عنوان زمان رسیدن به محل حادثه توسط اورژانس استال میگرال درسال 1385انجام شده است.(11)
بررسی گروه پژوهشی، موید آن است که پژوهش جامعی درخصوص میانگین زمان سپری شده جهت عزیمت پرسنل اورژانس 115 بربالین بیماران (اعم ازمصدمان سوانح وحوادث وسایر بیماران)انجام نشده است لذا پژوهشگران درصددند تابا انجام این پژوهش میانگین زمان رسیدن برای انتقال بیماران ومصدومان توسط پرسنل اورژانس115 شهر کرج را بررسی نموده وامیدوارند نتایج آن باعث بهبود کیفیت ارائه خدمات ،برنامه ریزی دقیق تر برای کاهش زمان افزایش سرعت خدمات امدادی را فراهم نماید.
سرعت،دقت وهماهنگی درارائه خدمات پرسنل فوریتهای پزشکی برای کاستن از مرگ ومیر ومعلولیت از اهمیت ویژهای برخوردار است بررسی زمان رسیدن به محل حادثه توسط اورژانس 115 شهرستان کرج درسال 1391 هدف مطالعه درحال حاضر است.
17- سابقه طرح و بررسي متون :
ازجمله پژوهش راکعی باعنوان بررسی میانگین زمان سپری شده دربیماران دچارضربه سر درزمان حادثه تا انتقال بیمار به بیمارستان مباشر کاشانی وپژهش ظهور پیلورزاده تحت عنوان بررسی سرعت خدمات رسانی دربخش اورژانس بیمارستان کرمان(7) و پژوهش تحت عنوان هزارمورد ضربه سر به اورژانس خاتم الانبیاء زاهدان توسط رضایی(8)که هر سه پژوهش همکاری و هماهنگی بین بخشی و ارتباط هماهنگ سازمانهای مرتبط نظیر اورژانس ، پلیس، راهداری، کلانتری در این خصوص لازم و ضروری بود . .
وپژوهش خارجی انجام یافته ازجمله پژوهشی که توسط تانی گاوا وتاناکا به عنوان سیستمهای خدمات اورژانس پزشکی درژاپن:گذشته وحال وآینده.(9)وبررسی ریسک فاکتورها درحوادث ترافیکی درون شهری بوسیله جاویس وکرن انجام شده(10)که ریسک فاکتورهای فرهنگ رانندگان، همکاری پلیس و اورژانس ها را موثر دانسته بود.
همچنین پژوهشی که توسط محرابیان وهمکارانش با عنوان زمان رسیدن به محل حادثه توسط اورژانس 115استان گیلان درسال 1385انجام شده است (11) که بیشترین ماموریت حذف شده را در مرکز استان گزارش نمودند و میانگین زمان رسیدن پرسنل اورژانس 115 بر بالین بیمار را در داخل شهر طولانی تر از مسیر بین جاده ای و علت آنرا ترافیک موجود در داخل شهرها گزارش نمودند. و هماهنگی ارگانهای زیربط منجمله صدا و سیما ، پلیس راهنمایی و رانندگی و راه و ترابری را در جهت آموزش و اطلاع رسانی کافی به رانندگان و عملکرد امدادگران اورژانس و کنترل فاصله زمانی اعلام اعلام نیاز به خدمات اورژانس توسط متقاضیان و عزیمت امدادگران به محل مورد درخواست را پیشنهاد نمودند.
18-فهرست منابعي كه در بررسي متون استفاده شده است (بترتيب ورود در متن درج گردد) :
1. shuttle , David . first responder , your first response in emergency , publisher simin Dokht , Tehran , 2006:[Persian]
2. Alishahi R. primary cares and medical Emergencies , publisher . 30 stad ,Tehran 2006 , :26.[persian]
3. jalali A . vital suports : Basic ,Advanced publisher 30 ostad , Tehran , 2006 :1. .[persian]
4. pazooki A . pazooki M . Hasani Abas . Nazem , pantea .triage , 3rd international congress on Health , Medication and crisis manage ment in Disasters , Razi Inter national conference center , Tehran , Iran , 12 – 14 December ,2006.
5. Dehghan R . Leadership guide to quality improvement for emergency Medical service (EMC ) systems , publisher , 30 ostad , Tehran , 2006:54.[persian]
6. pileroodi S . Mix services and away for Human resources Assrssment 2nd Edition , publisher medical Education . 8 treatment health minestry , 2000. .[persian]
7. zohoor A . pilevar zadeh M . study of speed of offering services Emergency Department at kerman Bahonar Hospital in 2000 , journal of Iran university of medical sciences 2003 ; 35 ( 10 ) : 420 – 413.
8. Rezaei O. A survey of 100 cases of Head Trauma In Emergency Department of Khatam Hospital , Zahedan , Iran , journal of medical council of Islamic Republice of Iran 1994 ( 12 ) : 334 – 339.
9. tani gawa koichi, tanaka keiichi . emergency medical service systems in japan: post present and future, hiroshima university, resusction volume 69 issue 3 june 2006 :365-370.
10. javis aina. Kern josipa. Biloglav zrina.risk factor in urban road traffic accidents journal of saftey research vol 7, 1-2006:93-98.
11 مهرابیان ، فردین – کاوسی ،اسماعیلی – محمدی ، جمشید-فاضل، تولمی،لاله –کشاورز ، محمدیان، سکینه –زمان رسیدن به محل حادثه توسط اورژانس 115 استان گیلان در سال 1385 –مجله نظام سلامت ، 1388: (2) 1
19- اهداف اصلي طرح8 :
بررسی میانگین زمانی تاخیر آمبولانس 115 بر بالین بیمار و عوامل موثر بر آن در شهر کرج در شش ماه اول سال 1391
18- اهداف فرعي طرح9 :
1. تعیین میانگین زمانی حضور آمبولانس 115 بربالین بیمار در شهر کرج در شش ماه اول سال 1391
2. تعیین میانگین زمانی حضورآمبولانس115 بربالین بیمار در شهر کرج در شش ماه اول سال 1391 برحسب نوع وسیله نقلیه
3. تعیین میانگین زمانی حضورآمبولانس115 بربالین بیمار در شهر کرج در شش ماه اول سال 1391 برحسب وضعیت آب و هوا
4. تعیین میانگین زمانی حضورآمبولانس115 بربالین بیمار در شهر کرج در شش ماه اول سال 1391بر حسب زمان تماس
5. تعیین میانگین زمانی حضورآمبولانس115 بربالین بیمار در شهر کرج در شش ماه اول سال 1391بر حسب مسافت ماموریت
6. تعیین ارتباط زمان حضورآمبولانس 115 بربالین بیمار در شهر کرج در شش ماه اول سال 1391با نوع وسیله نقلیه
7. تعیین ارتباط زمان حضورآمبولانس 115 بربالین بیمار در شهر کرج در شش ماه اول سال 1391باآب و هوا
8. تعیین ارتباط زمان حضورآمبولانس 115 بربالین بیمار در شهر کرج در شش ماه اول سال 1391با زمان تماس
9. تعیین ارتباط زمان حضورآمبولانس 115 بربالین بیمار در شهر کرج در شش ماه اول سال 1391با مسافت محل بیمار تا پایگاه
19- اهدف كاربردي طرح10 :
با انجام این مطالعه علل اصلی ومهمترین علت تاخیر درزمان رسیدن آمبولانس بر بالین بیمار مشخص خواهد شد .بنابراین پیشنهادات کاربردی که در اختیار مسولین قرار می گیرد می تواند درکاهش زمان رسیدن آمبولانس نقش به سزایی داشته باشد. که این خود هم در افزایش کیفیت خدمات اورژانس کرج موثر خواهد بود وهم در افزایش رضایتمندی مردم از این ارگان نقش مهمی خواهد داشت.
20- فرضيات11 يا سوالات پژوهش (باتوجه به اهداف طرح) :
1- میانگین زمانی حضور آمبولانس 115 بربالین بیمار چقدراست؟
2- میانگین زمانی حضور آمبولانس 115 بربالین بیمار برحسب نوع وسیله نقلیه چقدراست.؟
3- میانگین زمانی حضور آمبولانس 115 بربالین بیماربرحسب شرایط آب و هوایی چقدراست؟
4- میانگین زمانی حضور آمبولانس 115 بربالین بیمار برحسب زمان تماس چقدراست؟
5- میانگین زمانی حضور آمبولانس 115 بربالین بیمار بر حسب مسافت ماموریت چقدراست؟
6- بین میانگین زمان رسیدن آمبولانس 115 بربالین بیمار با نوع آمبولانس ارتباطی وجودندارد.
7- بین میانگین زمان رسیدن آمبولانس 115 بربالین بیمار در شرایط آب و هوایی گوناگون ارتباطی وجودندارد.
8- بین میانگین زمان رسیدن آمبولانس 115 بربالین بیمار و زمان تماس ارتباطی وجودندارد.
9- بین میانگین رسیدن آمبولانس 115 بربالین بیمار و مسافت محل بیمار تا پایگاه اورژانس ارتباط وجودندارد.
21- نوع مطالعه را مشخص فرماييد و در قسمت روش اجرا موارد مقابل بند مورد اشاره را توضيح دهيد.
محل علامت |
نوع مطالعه |
مواردي كه الزاما بايستي در روش اجراي طرح توضيح داده شود |
|
بررسي بيماران (Case series ) |
تعريف بيماري - جمعيت مورد مطالعه - محلهاي مورد مطالعه |
× |
بررسي مقطعي(Cross sectional ) |
جمعيت مورد مطالعه - نام متغيرهاي وابسته و مستقل - روشهاي نمونهگيري |
|
مطالعه مورد/شاهد(Case / control ) |
تعريف گروه بيماران و چگونگي انتخاب آنان - تعريف گروه كنترل و چگونگي انتخاب آنان - نسبت شاهد به مورد - نام متغير مستقل اصلي كه مورد بررسي قرارميگيرد |
|
مطالعه هم گروهي(Cohort) |
بصورت آينده نگر (Prospective)يا گذشته نگر (Retrospective): تعريف جمعيت مورد مطالعه - تعريف دقيق مواجهه - تعريف دقيق Outcome - نحوه مقابله با Loss |
|
مطالعه مداخله اي(interventional ) و يا كارآزمايي باليني (clinical trial ) |
نوع مطالعه - نوع نمونه انساني يا حيواني - تعريف نحوه مداخله و ميزان دقيقآن (طولمدت,دوز مورد مصرفو …) - وجودگروه كنترل - نحوه تقسيم در گروه هاي مختلف (Allocation ) - نحوه كوركردن مطالعه - نحوه مقابله با خروج نمونه ها از مطالعه (Loss وwithdrawal ) - تعريف دقيق پيامد (outcome ) |
|
مطالعات علوم پايه ( Experimental) |
تعريف دقيق سير اجرا - تعريف دقيق بررسي نتايج |
|
مطالعه براي ساخت دارو يا وسائل |
تعريف دقيق دارو يا لوازم - آيا مشابه خارجي دارد در صورت وجودكاتالوگ آن پيوست باشد - موارد مصرف - نحوه تاييد دستگاه يا دارو |
|
راه اندازي يك روش يا سيستم علمي/اجرايي |
|
|
بررسي تستها |
تعريف دقيق انجام تست - تعريف دقيق تست Gold standard - نحوه پذيرش بيماران وافراد سالم |
|
بررسي روشها |
مشخصات دقيق روش موردنظر - مشخصات دقيق روش مرسوم (routine ) -تعريف دقيق تفاوتها - نحوه پذيرش بيماران وافراد سالم |
|
مطالعات كيفي |
تعريف دقيق گروههاي مورد نظر – نحوه اجراي جلسات و هدايت بحثها - معرفي گردانندگان جلسات و تخصص آنها – نحوه نتيجه گيري |
|
مطالعات مديريت سيستم بهداشتي |
مشكل چيست؟ اطلاعات لازم براي بررسي مشكل كدامند؟ |
|
طراحي نرم افزار |
برنامه مورد استفاده براي طراحي – محتويات برنامه نرم افزاري – كاربردهاي نرم افزار |
شبکه علیت
میانگین زمانی تاخیر آمبولانس 115 |
بعد مسافت |
کمبود پایگاه |
نیروی انسانی نا کارامد |
کمبود تجهیزات |
مشکلات آمبولانس
|
وضعیت آب وهوا |
نبودن GPS |
نقص فنی |
زمان تماس بیمار |
حقوق ناکافی |
وجدان کاری |
نداشتن مهارت |
24- روش اجرا : (باتوجه به بند قبل موارد لازم براي هرنوع مطالعه را در اين قسمت شرح دهيد و درصورت نياز ميتوانيد از صفحات اضافه استفاده نماييد)
این مطالعه به صورت مقطعی در شهر کرج که در آن بالغ بر 1377450 نفر استفاده کنندگان از خدمات اورژانس 115 می باشند، در فاصله زمانی اول فروردین لغایت شهریورماه 1391 انجام می گردد. تعداد 22 پایگاه اورژانس شهری در شهرستان کرج وجود دارد.
برای جمع اوری اطلاعات پژوهشگران ابتدا به واحد فرماندهی عملیات مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهر کرج مراجعه می نمایند تا هماهنگی بین بخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای شهرستان کرج انجام گردد.
سپس کلیه برگ های گزارش ماموریت(PCR) در شش ماه سال 1391 جهت کسب اطلاعات لازم مطالعه می گردد. ابزار گرد آوری اطلاعات در مرحله میدانی کارت مشاهده و بررسی فرم جمع اوری اطلاعات تکمیل شده ماهانه مرکز مدیریت و فوریت های پزشکی کشور می باشد. فرم جمع اوری شامل ماموریتهای انجام شده و حذف شده می باشد( ماموریتهای حذف شده ، ماموریت هایی می باشند که به دلیل تماسهای غیر واقعی لغو شده اند).
ماموریتهای انجام شده شامل ماموریتها ی انجام شده شهری و جاده ای که جمع آوری داده ها از 22 پایگاه اورژانس 115 صورت گرفته است. داده ها شامل تعداد تماس های گرفته شده، تعداد ماموریتهای انجام شده و تعداد ماموریتهای حذف شده می باشد. تعداد ماموریتهای انجام شده بر اساس مکانیسم تروما( تصادف و غیر تصادف) در منطقه شهری کرج تقسیم شد. در این تقسیم بندی بررسی میانگین زمان رسیدن امدادگران بر بالین و نیز بررسی کمترین و بیشترین زمان انجام ماموریت نیز پرداخته شد.
1- آموزش کامل جمع اوری کنندگان اطلاعات قبل از شروع طرح
2- اختصاص کدهای خاص در فرم های جمع اوری اطلاعات برای چک کردن دوباره اطلاعات
3- استفاده از فرایندهای کنترلی در ورود اطلاعات به بانک اطلاعاتی
فرایندهای کنترل کیفیت:
1- چک نمودن دوباره فرم های از قبل تعیین شده جهت اطمینان از صحت اطلاعات جمع اوری شده
2- بررسی مجدد داده های پرت جمع اوری شده
مشخصات ابزار جمع آوري اطلاعات و نحوه جمع آوري آن:
ابزار اصلی درجمع آوری اطلاعات سرور مرکز کامپیوتر اورژانس کرج می باشد که تمام اطلاعات ماموریتها و زمانهای مربوط به آن در انجا موجود می باشد.کلیه اطلاعات قابل ارسال به نرم افزار EXCELوSPSS می باشد که آنالیزها و محاسبات با این نرم افزارها انجام خواهد شد.
25- روش محاسبه حجم نمونه و تعدادآن:
با توجه به بررسی اولیه تعدای از رکوردهای موجود در اورژانس 115 کرج میانگین زمان رسیدن بر بلین بیمار 8±15 دقیقه در نظر گرفته شد که با دقت حداکثر دو دقیقه وتعداد 130 ماموریت برای براورد میانگین زمان مورد نیاز است.
26- ملاحظات اخلاقي12 :
کلیه اطلاعات بصورت محرمانه نزد پژوهشگران باقی می ماند و انتشار نتایج با هماهنگی مرکز مدیریت و فوریت های پژشکی انجام خواهد شد.
27- محدوديتهاي اجرايي طرح وروش كاهش آنها :
هماهنگی و همکاری مسئولان مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای شهر کرج با پژوهشگران که از طریق جلسات توجیهی و هماهنگی قبل از اجرای طرح به حداقل رسانده خواهد شد.
28- جدول متغيرها :
رديف |
عنوان متغير |
نوع متغير |
كمي |
كيفي |
تعريف علمي - عملي |
نحوه اندازه گيري |
مقياس | |||
|
|
مستقل |
وابسته |
پيوسته |
گسسته |
اسمي |
رتبهاي |
|
|
|
1 |
میانگین زمانی رسیدن آمبولانس |
|
« |
« |
|
|
|
میانگین فاصله زمانی بین تماس با اورژانس تا رسیدن آمبولانس به بالین بیمار |
اطلاعات مرکز اورژانس |
دقیقه |
2 |
نوع آمبولانس |
« |
|
|
|
« |
|
تیپ B: آمبولانسي كه به منظور انتقال و يا درمان هاي اوليه و پايش بيماران، طراحي و تجهيز شده است، اين آمبولانس داراي تجهيزات چهارگانه اصلي شامل كپسول اكسيژن، برانكارد، تیپ C: آمبولانسي كه به منظور انتقال بيمار و درمانهاي پيشرفته طراحي و تجهيز شده است. |
سوال و بازدید |
دستگاه |
3 |
مسافت |
« |
|
« |
|
|
|
فاصله پایگاه تا بالین بیمار |
کیلومتر شمار |
کیلومتر |
5 |
شرایط آب و هوایی |
« |
|
|
|
|
« |
هرتغییرمشخص درالگوهای موردانتظاربرای وضعیت میانگین آب و هوایی،که در طولانی مدت دریک منطقه خاص یابرای کل اقلیم جهانی ،رخ بدهد. |
استفاده از اطلاعات سازمان هوا شناسی کشور |
بارانی،برفی،آفتابی |
6 |
زمان تماس |
« |
|
« |
|
|
|
ساعت تماس با مرکز اورژانس 115 |
بررسی ساعات تماس با اورژانس 115 |
ساعت محلی |
|
تاخیر زمانی |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30- پيش بيني كل زمان لازم براي اجراي كامل طرح به ماه : 6 ماه
31- جدول زمان بندي مراحل اجراي طرح13
|
زمان اجرا به هفته | ||||||||||||||||||||||||||||||
رديف |
فعاليتهاي اجرائي |
زمان كل |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
10 |
11 |
10. |
11. |
12. |
13. |
14. |
15. |
16. |
17. |
18. |
19. |
20. |
21. |
22. |
23. |
24. |
25. |
26. |
27. |
گردآوری دادهها |
2 هفته |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
2 |
ورود اطلاعات به نرم افزار |
2 هفته |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Data cleaning |
1 هفته |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
تهیه گزارش اول |
4 هفته |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
تجزیه و تحلیل داده ها |
2 هفته |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
تهیه گزارش نهایی |
4 هفته |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
تهیه مقاله |
8 هفته |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
توجه :
1- زمان طراحي پيش نويس طرح و تكميل اين فرم جزو زمان اجراي طرح محسوب نميشود.
2- دريافت گزارشها با توجه به جدول گانت مصوب صورت ميپذيرد. بنابر اين لازم است مجري طرح زمان ارائه گزارشات طرح را در اين جدول مشخص نمايد.
3- زمان شروع طرح بعد از تصويب آن، با هماهنگي مدير اجرايي طرح و حوزه مديريت امور پژوهشي و از هنگام تامين اعتبار در نظر گرفته ميشود.
قسمت سوم – اطلاعات مربوط به هزينهها
32- هزينه كارمندي (پرسنلي) باذكر مشخصات كامل و ميزان اشتغال هرفرد و حق الزحمه آنها :
رديف |
نوع فعاليت |
نام فرد يا افراد |
رتبه علمي |
تعداد افراد |
كل رقم حق الزحمه براي يك نفر |
جمع كل | |
1. |
گردآوری دادهها |
|
|
|
|
| |
2. |
ورود اطلاعات به نرم افزار |
|
|
|
|
| |
3. |
تهیه گزارش اول |
|
|
|
|
| |
4. |
تجزیه و تحلیل داده ها |
|
|
|
|
| |
5. |
تهیه گزارش نهایی |
|
|
|
|
| |
6. |
تهیه مقاله |
|
|
|
|
| |
33- هزينه آزمايشها وخدمات تخصصي كه توسط دانشگاه ويا ديگر موسسات صورت مي گيرد:
موضوع آزمايش يا خدمات تخصصي |
مركزسرويس دهنده |
تعداد كل دفعات آزمايش |
هزينه براي هر دفعه آزمايش |
جمع ( ريال ) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
جمع هزينه هاي آزمايشها |
فهرست وسايل و موادي كه بايد از اعتبار اين طرح از داخل يا خارج كشور خريداري شود:
34- وسايل غيرمصرفي:
نام دستگاه |
كشورسازنده |
شركت سازنده |
شركت فروشنده ايراني |
تعداد لازم |
قيمت واحد |
قيمت كل |
|
|
|
|
|
|
|
35- موادمصرفي:
نام ماده |
كشورسازنده |
شركت سازنده |
شركت فروشنده ايراني |
تعداديامقدار لازم |
قيمت واحد |
قيمت كل |
|
|
|
|
|
|
|
هزينه مسافرت :
مقصد |
تعداد مسافرت در مدت اجراي طرح و منظور آن |
نوع وسيله نقليه |
تعداد افراد |
هزينه به ريال |
|
|
|
|
|
جمع هزينه هاي مسافرت |
ريال |
هزينه هاي ديگر
هزينه هاي تكثير اوراق |
ريال |
ساير موارد |
ريال |
جمع هزينه هاي طرح :
هزينه پرسنلي |
................................ ريال |
هزينه مسافرت |
................................ ريال |
هزينه آزمايشها و خدمات تخصصي |
................................ ريال |
هزينه هاي ديگر |
................................ ريال |
هزينه مواد و وسايل مصرفي |
............................... ريال |
|
............................... ريال |
هزينه وسايل غير مصرفي |
............................... ريال |
جمع كل |
............................... ريال |
مبلغي كه از منابع ديگر كمك خواهد شد و نحوه مصرف آن : ………………………….ريال
باقيمانده هزينه هاي طرح كه تامين آن درخواست مي شود : ………………………….ريال
با مطالعه قسمت اول اين فرم و رعايت مفاد آن بدينوسيله صحت مطالب مندرج در پيش نويس را تائيد مينمايد واعلام ميداردكه اين تحقيق صرفا به صورت
¨ يك طرح تحقيقاتي در دانشگاه علوم پزشكي تهران
¨ بصورت مشترك با ……
¨ در قالب پايان نامه در ……
ارائه شده است.